Bahasa Melayu Penulisan
Sebagai ulang
kaji, kertas ini mengandungi tiga bahagian, iaitu Bahagian A membabitkan
pembinaan ayat berdasarkan gambar, Bahagian B pula karangan, manakala
Bahagian C berkaitan membuat ulasan. Ketiga-tiga bahagian ini mesti
dijawab.
BAHAGIAN A
Untuk bahagian
ini, murid diberi masa selama 15 minit untuk menjawab dengan peruntukan
10 markah. Untuk mendapat markah penuh tidaklah begitu susah kerana murid perlu melakukan empat langkah, iaitu:
Langkah pertamaMurid perlu mencari kunci soalan yang terdapat dalam soalan. Kunci soalan
dalam Bahagian A ada tiga iaitu "tentang", "aktiviti" atau "situasi".
Kunci soalan juga boleh diperoleh dalam gambar. Contohnya dalam UPSR
2008, terdapat ayat "Cara-Cara Melintas Jalan Raya Dengan Selamat". Ayat
tersebut boleh murid gunakan ketika membina ayat. Walau apapun kunci
soalan yang diberikan dalam peperiksaan, murid dinasihatkan
agar memulakan ayat dengan subjek (watak).
Langkah kedua
Murid hendaklah menyenaraikan semua kata kerja yang terdapat dalam gambar.
Antara caranya ialah dengan membulatkan watak dalam gambar dan tuliskan
kata kerja yang berkaitan. Saya cadangkan murid membuat lima bulatan
sahaja bagi mewakili lima ayat. Senaraikan seberapa banyak kata kerja
yang berkaitan.
Langkah ketiga
Murid membina
ayat berdasarkan kata kerja yang disenaraikan. Dinasihatkan murid
membina ayat lebih daripada lapan patah perkataan dan yang paling
penting, mulakan ayat dengan subjek (watak). Selepas subjek, tulis kata
kerja yang berkaitan dan akhiri ayat dengan maklumat (di mana, bagaimana
dan mengapa).
Contoh:
Beberapa orang murid (siapa) sedang
melukis dan mewarna (kata kerja) di dalam dewan sekolah (di mana) kerana
menyertai pertandingan melukis sempena Hari Kebangsaan. (mengapa)
Jawapan contoh: Beberapa orang murid sedang melukis dan mewarna lukisan
di dalam ketika menyertai pertandingan lukisan sempena Hari Kebangsaan.
Langkah keempat
Semak
ayat yang dibina, pastikan strukturnya betul. Binalah ayat aktif dan
elakkan daripada membina ayat pasif. Semak ejaan agar tidak ada yang
salah. Jangan gunakan perkataan yang murid tidak pasti ejaannya.
Kesalahan
ejaan boleh menjejaskan markah. Begitu juga dengan kosa kata atau
perbendaharaan kata yang digunakan mestilah tepat. Contohnya, antara
"memangkas" dengan "mencantas" dan "membelah" dengan "mengerat".
Penggunaannya mengikut konteks ayat.
Jaga-jaga dengan imbuhan
yang digunakan kerana kesalahan boleh membawa maksud yang berbeza.
Contohnya, "Ayah menjual ikan" dengan "Ayah penjual ikan". Kedua-dua
ayat ini membawa maksud berbeza disebabkan penggunaan imbuhan.
Akhir
sekali, murid mesti berhati-hati dengan tanda baca. Pastikan ayat yang
dibina bermula dengan huruf besar. Setiap ayat yang dibina mestilah
mempunyai noktah. Jika murid menggunakan nama orang, pastikan perkataan
awal huruf besar kerana nama orang adalah nama khas.
Gabungkan
beberapa kata kerja yang disenaraikan dalam satu ayat. Contohnya, ayat
di atas terdapat tiga kata kerja iaitu menyertai, melukis dan mewarna.
Selain itu, murid tidak perlu mengulang kata kerja yang sama pada orang
yang sama untuk ayat seterusnya. Ini dikatakan sebagai pengulangan ayat.
Seterusnya, pastikan murid membina lima ayat sahaja. Jika
ruangan jawapan yang disediakan tidak cukup, mintalah kertas jawapan
tambahan daripada pengawas peperiksaan. Jika tulisan kecil, murid
dinasihatkan agar selang satu baris antara ayat yang dibina agar lebih
kemas dan teratur.
BAHAGIAN B
Untuk menjawab soalan bahagian ini, murid perlu banyak membaca bagi menghasilkan karangan yang baik.
Masa
yang diperuntukkan untuk menjawab bahagian ini ialah 40 minit. Petua
untuk Bahagian B, murid mesti menggunakan FMK (Formula Menulis
Karangan), iaitu kaedah menulis karangan berdasarkan perenggan 233332.
Setiap
karangan mempunyai enam perenggan. 233332 bermaksud perenggan pertama
dan keenam mempunyai dua ayat, manakala perenggan kedua hingga kelima,
masing-masing tiga ayat.
Murid dinasihatkan agar selang satu baris antara perenggan yang dibuat agar karangan dihasilkan kelihatan lebih kemas.
Untuk menghasilkan karangan yang baik, murid haruslah melakukan empat langkah.
Langkah pertama - Pilih soalan
Murid mesti membaca semua soalan terlebih dahulu sebelum memilih soalan yang
hendak dijawab. Pilih soalan yang banyak isi berdasarkan pengalaman murid agar mudah untuk menulis karangan. Ini kerana ada juga karangan
yang senang tajuknya tetapi murid sukar mencari isinya.
Murid juga perlu mencari kunci soalan, kehendak soalan, format dan jenis
karangan. Contohnya: Pada suatu petang, anda bersiar-siar dengan seorang
rakan di tepi pantai. Tiba-tiba anda terdengar jeritan orang meminta
tolong.
Ceritakan tindakan anda dan kawan anda ketika itu. Kunci
soalan ini ialah "Ceritakan tindakan". Kehendak soalan ialah
"menceritakan tindakan selepas mendengar jeritan", manakala format dan
jenis karangan ialah cerita dan karangan tidak berformat. Langkah
dicadangkan ini boleh membantu murid mengelakkan daripada menulis
karangan terpesong.
Langkah kedua - Merangka karangan
Gunakan kaedah merangka karangan yang telah dipelajari sama ada "Peta Minda", "Melakar Isi" atau "Teknik Penyoalan".
Langkah ketiga - Menulis karangan
Pastikan
ada enam perenggan. Pastikan juga tidak tersilap menulis perenggan
pendahuluan kerana ada calon yang masukkan isi dalam perenggan
pengenalan itu. Contohnya:
1. Melancong ialah aktiviti yang
mempunyai banyak faedah kepada kita semua. Antaranya ialah kita dapat
menambahkan ilmu pengetahuan.
2. Melancong ialah aktiviti yang mempunyai banyak faedah kepada kita semua. Kita boleh melancong di dalam atau luar negara.
Jawapan
yang tepat sebagai pendahuluan adalah jawapan 2. Untuk karangan fakta,
calon boleh menulis karangan dengan menggunakan kaedah ICK iaitu isi,
contoh dan kesan atau IKC (isi, kesan dan contoh).
Untuk
perenggan penutup, calon boleh gunakan pelbagai jenis penutup seperti
dalam bentuk rumusan, nilai, pantun, penegasan, peribahasa, kata hikmah
dan pendirian.
Langkah keempat - Semak karangan
Pastikan struktur ayat, ejaan, imbuhan dan tanda baca yang digunakan betul sebelum beralih untuk menjawab Bahagian C.
BAHAGIAN C
Bahagian
C memperuntukkan markah sebanyak 20 dan masanya 20 minit sahaja. Oleh
itu, murid mesti bijak menggunakan masa untuk menjawab soalan bahagian
ini.
Konsep Bahagian C ialah mengecam nilai murni atau
pengajaran yang terdapat dalam petikan diberikan. Lantaran itu, murid
mesti mengecam, mencari, mengenal dan mendapatkan nilai murni atau
pengajaran yang terkandung dalam petikan itu.
Murid juga mesti
tahu membezakan antara perbuatan dengan nilai murni atau pengajaran.
Contohnya: Abang mengucapkan terima kasih kepada adik kerana
mengeluarkan barang-barang dari dalam bilik itu. Pengajaran bagi ayat
ini ialah "menghargai", manakala perbuatan yang menunjukkan adanya
pengajaran ialah "Abang mengucapkan terima kasih".
Membezakan
antara perbuatan dengan pengajaran penting agar murid tidak tersilap
mengulas pengajaran yang sepatutnya. Untuk menghasilkan jawapan yang
baik, empat langkah dicadangkan iaitu:
Langkah pertama
Baca
petikan sekali lalu untuk memahami kandungannya. Kemudian, baca sekali
lagi dan gariskan perkataan yang menunjukkan terdapatnya nilai murni
atau pengajaran. Contohnya: Zaidi selalu mengulang kaji pelajaran pada
waktu malam. Perkataan yang menunjukkan ada pengajaran ialah "mengulang
kaji". Walaupun perlu mengulas lima pengajaran sahaja, murid
dinasihatkan agar mencari seberapa banyak pengajaran yang ada dalam
petikan.
Langkah kedua
Murid perlu memilih lima pengajaran yang ingin diulas dan binalah rangka ulasan. Contohnya:
a) Pengajaran - Rajin
b) Perbuatan - mengulang kaji pelajaran
c) Mengapa - lulus periksa
Langkah ketiga
Membina
ulasan lengkap, contohnya: Kita mestilah rajin dengan mengulang kaji
pelajaran agar lulus dalam peperiksaan. Ulasan mesti ditulis dalam satu
perenggan. Oleh itu, gunakan penanda wacana agar ayat yang dibina lebih
menarik.
Langkah keempat
Semak ulasan yang telah ditulis. Pastikan struktur ayat, ejaan, imbuhan dan tanda baca yang digunakan betul.
Oleh
sebab masa diberikan untuk menjawab ketiga-tiga bahagian dalam kertas
ini agak singkat, iaitu 1 jam 15 minit, murid perlu bijak
menguruskannya. Masa yang dicadangkan untuk Bahagian A ialah tiga minit
untuk memahami gambar, lima minit tulis ayat dan dua minit untuk
menyemak. Untuk Bahagian B (10 minit faham soalan dan bina rangka
karangan, 25 minit hasilkan karangan lengkap dan lima minit lagi untuk
semakan).
Untuk Bahagian C (lima minit cari dan senaraikan
nilai murni atau pengajaran, 10 minit tulis ulasan lengkap dan lima
minit lagi menyemak). Lima minit terakhir, gunakan untuk semak semua
jawapan Bahagian A, B dan C.
Keseluruhan blog menarik dan berinformasi.
ReplyDelete